Sfeerimpressie; groep 7, structurele training

Een wekelijkse training aan groep 7 van basisschool de Voorsprong in Den Haag.

Deze leerlingen van groep 7 hebben een heel schooljaar mogen werken aan het Rots en Water principe. Elke week stond er voor hun een les Rots en Water op de planning. We hebben veel kunnen doen en behandelen. Hieronder vindt je een aantal resultaten van een jaar lang trainen.

Aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen is erg belangrijk bij Rots en Water. Alleen hierdoor zullen ze plezier kunnen beleven aan de training maar ook het best groeien in hun ontwikkeling. Hier een voorbeeld van hoe er aangesloten kan worden bij de leerlingen.

Wat vind jij belangrijk?

Het plankje doorslaan kan niet in elke groep. Deze groep heeft lang genoeg toe kunnen werken naar het doorslaan van het plankje. We hebben de leerlingen voorbereid zodat ze wisten wat ze konden verwachten. Echter hebben we ze ook na laten denken over een doel. Wat wil je nou echt bereiken? Wat vind je belangrijk? Zo jong als ze zijn konden ze toch erg goed benoemen wat voor hun belangrijk is. Een goed startpunt om vanuit hun mentale kracht het plankje door te gaan slaan.

AnassĀ is een jongen die vanaf het begin van de training weerstand had tegen alles wat hij moest leren. Hierdoor kon hij zich niet of nauwelijks focussen, voelde hij zich constant aangevallen en werd er op elke vraag defensief gereageerd. We hebben het samen om weten te buigen waardoor hij zin kreeg in de Rots en Water lessen en zijn schoolresultaten ook verbeterden. Voor Anass was het doorslaan van het plankje erg spannend maar ook belangrijk. Zie hier hoe hij het beleefd.

Ook deze dame wilde haar plankje dolgraag doorslaan. Echter belemmerde ze zichzelf door te denken dat ze het niet zou kunnen. Daarom hebben we er voor gekozen het plankje door te trappen. Het is even bijzonder om het op deze manier te doen en bovendien zijn we ook niet allemaal hetzelfde. Zoals je hoort is de ontlading en de trots zeker aanwezig.