Rots en Water training in Vuren

In samenwerking met BSO De Kinderkamer organiseert Helder jeugdwerk een Rots en Water training voor leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. Start; 26 maart.

Door deze samenwerking kunnen we de training voor een zeer aantrekkelijk tarief aanbieden. Het is dus nu of nooit!

Iedere leerling die in Vuren mee wil komen trainen is van harte welkom! (Ook als je de BSO niet kent of uit een andere plaats komt.)

Zie voor info de afbeelding of neem contact op met ons.

De zomer is voorbij…

De zomer is voorbij gevlogen. Inmiddels heeft iedereen het normale ritme weer terug gevonden en ook ik moet er aan geloven. Gelijk vol aan de bak. Stiekem vind ik dat helemaal niet erg. Ik geniet er zelfs van, mijn “ding” doen. Toch kijk ik af en toe met heimwee terug naar de zomer want was het weer een fijne periode.

Het begon goed met een zomerkamp van de scouting met jongens en meiden tussen de 15 en 18 jaar. Het motto van Scouting Nederland is “laat je uitdagen” dat is bij ons zeker gelukt! Na een fikse hagelbui stortte 1 van de tenten in. Al mijn kleding, slaapspullen en andere spullen waren drijfnat. Gelukkig was ik de enige die in die tent sliep en waren wij niet aanwezig op het kampterrein tijdens de bui. Waarschijnlijk hadden wij geschuild in deze tent als we wel aanwezig waren geweest. Het had veel erger af kunnen lopen. Gelukkig mocht het niet zo zijn. En na een dagje zwembad (wat zeer ongebruikelijk is bij deze leeftijdsgroep) was ik weer opgewarmd, was 1 set kleren weer droog en kon ik de rest van het kamp prima doorkomen. Wel met grote dank aan de Explo’s want die hebben bedden gedeeld, slaapzakken geruild, slaapplekken gecreëerd en vooral overal de schouders onder gezet. Het bleek de start van een drukke, gezellige en actieve vakantie periode.

Tijdens de zomervakantie bleek maar weer eens wat voor fijn werk ik heb. Ik mag jongens en meiden ervaringen op laten doen. Vaak door veel plezier te maken en leuke activiteiten te ondernemen. Zo leerden de meiden samenwerken door taart te “bakken”, mooi te zijn door jezelf te blijven, je grenzen te verleggen door te sporten en nog tal van andere dingen. Hoe mooi dat ik daar mijn geld mee mag verdienen!

In de laatste week van de zomervakantie mag ik traditiegetrouw mijn steentje bijdragen aan het Zomerfeest op de Groenmarkt. Ik geniet daar van. Ik mag tijdens die week deel uitmaken van een groep mensen die zichzelf de Crew van het Zomerfeest mag noemen. Het zijn allemaal compleet verschillende mensen. Anders in opvattingen, werkwijze en persoonlijkheid maar altijd met hetzelfde doel, Gorinchem een mooi feestje bezorgen. Ik ben er trots op dat ik hier een onderdeel in mag zijn.

Zowel voor het zomerkamp van de scouting als het Zomerfeest zet ik mij geheel vrijwillig in. Dat betekent dat ik niet betaald wordt. Naar het zomerkamp (dat dit jaar in Duitsland plaatsvond) reed ik met mijn eigen auto en betaalde ik zelf de benzine. Ook neem ik in totaal 2 weken vrij (1 voor het zomerkamp en 1 voor het Zomerfeest). Als zelfstandige betekent dit 2 weken geen inkomsten. Voor velen is dat niet te begrijpen en voor mij is het juist heel gewoon. Ik wordt betaald met een goed gevoel, met waardering en met de wetenschap dat ik iets bijgedragen heb. Het zijn betaalmiddelen waar ik niet zonder kan. Sterker nog ik denk dat ik zonder een stuk ongelukkiger zou zijn.

Wat doe jij weleens belangeloos voor een ander? Een rondje wandelen met de eenzame buurvrouw. Het helpen voorbereiden van een jeugdactiviteit. Meedenken met een plan voor de wijk. De juf of meester helpen met het opruimen van het klaslokaal.

Iedereen kan iets doen. Het hoeft niet groot te zijn of lang te duren. Probeer het maar eens uit.

 

 

 

 

Cup cakes voor de bewoners van de Rozenobel!

Soms is denken aan jezelf een noodzakelijk kwaad. Wanneer je niet zorgt voor jezelf kan je er ook minder goed voor een ander zijn. Wij hebben het hele jaar aan onszelf mogen denken en vinden het daarom wel eens tijd geworden om aan een ander te denken. Ben jij stiekem ook vergeten om aan een ander te denken dit jaar of vind je het gewoon leuk om een ander blij te maken? Lees dan vooral verder!

Tijdens de meiden activiteiten maken we veel gebruik van de Rozenobel. Dit is een dienstencentrum waar 44 seniorenwoningen aan gevestigd zijn. De ouderen zullen vast wel eens meegenieten van het pianospel van de meiden, geschuif van stoelen en enthousiaste spelgeluiden. We hopen dan altijd maar dat het meegenieten is en dat de ouderen hier geen last van hebben. Af en toe steekt 1 van deze ouderen zijn/haar hoofd om de hoek en de meiden laten dan altijd met veel plezier zien wat we aan het doen zijn. Vaak is het contact eenzijdig, de ouderen tonen interesse in ons maar we hebben nog nooit echt iets terug gedaan.  Maar daar gaan we nu verandering in brengen!

Wat gaan we doen? We gaan op 23 december cup cakes bakken, versieren en uitdelen aan alle ouderen die wonen in de Rozenobel. We zullen ze verassen en klein beetje extra warmte geven zo vlak voor de kerstdagen. Zorg dus dat je er bij bent op 23 december van 16.00 uur tot 17.30 in de Rozenobel. Alle meiden tussen 9 en 16 jaar zijn van harte welkom!

PS. Dit is de laatste meidenactiviteit in de Rozenobel in 2015. We zien elkaar weer in 2016 op 13 januari (12+) en op 20 januari (12-).    

Manpower euh nee!!! GirlPower!!!

Even een kleine waarschuwing voordat je dit stuk gaat lezen. De meeste mannen zullen dit waarschijnlijk lezen als een geëmancipeerd en feministisch stuk. Voor die mannen… lees dit stuk niet maar laat het vooral je vrouw lezen ;-). Voor de vrouwen en meisjes die vinden dat het leven hen overkomt, zich niet sterk en mooi mogen of durven te voelen… lees dit stuk en pak jouw kans. Je bent het namelijk dubbel en dwars waard!!

De afgelopen weken ben ik steeds weer positief geconfronteerd met Girlpower. Soms heel bewust, soms minder bewust. Soms door een training die ik heb mogen volgen, soms door een training die ik heb mogen geven. Voor mij komt het echter allemaal op hetzelfde neer. Iedere vrouw is het waard om voor te vechten. Iedere vrouw heeft de kracht in zich om haar leven zo te buigen dat het bij haar past. Soms duurt het een tijdje maar geloof er in, je krijgt uiteindelijk wat je geeft! En wij vrouwen hebben een hele hoop om te geven. 😉 Daarom speciaal voor jullie mijn definitie van Girl Power.

 

[title title=”GIRL POWER” style=”3″]

GELOOF!
Geloof in jezelf. Geloof in God, Allah, Boeddha. Voor mij maakt het niet uit wat je gelooft maar geloof!!! Geloof er in dat je, je eigen leven vorm kan geven en dat je kan bereiken wat je wil!

IN ACTIE!
Het is wetenschappelijk bewezen dat je negatieve emoties, gedachten en gevoelens makkelijker loslaat als je in actie komt. Ga (hard)lopen, speel met de kinderen mee, pimp die oude plantenbak, bak een taart. Kortom ga iets doen!
Om je te overtuigen > probeer maar eens verdrietig te huppelen. Grote acteurs kunnen het wellicht maar voor de meeste mensen is het toch erg moeilijk!

RESPECT!
Heb respect voor alles en iedereen om je heen. Ja, ja. Niet dus! Wees maar eens egoïstisch! Heb eerst respect voor jezelf. JOUW normen, JOUW waarden, JOUW grenzen, JOUW opvattingen, JOUW gevoelens, JOUW lichaam. Het mag er zijn. Het zit in ons systeem om altijd maar rekening te houden met anderen, mee te gaan met de grote massa. Zeker vrouwen zijn daar goed in. Pas als je jezelf behandeld met respect kan je aangeven hoe de ander jou met respect kan behandelen. Jij eerst dus! Dan pas de ander.

LOYAAL
Eerlijk, oprecht, toegewijd, trouw. Het zijn woorden die passen bij de definitie van het woord “loyaal”. Het zijn eigenschappen en kwaliteiten die veel vrouwen al bezitten. We zetten ze vaak in maar je voelt het misschien al wel aankomen… voor een ander! Als je nou deze eigenschappen inzet ten opzichte van jezelf, wat zou er dan gebeuren? Wees maar eens eerlijk tegenover jezelf! Misschien confronterend maar het zal zeker verhelderend werken. Wees maar eens trouw aan jouw idealen. Kies er voor om loyaal aan jezelf te zijn!

PLEZIER
Maak zo veel mogelijk plezier. Doe naast de vervelende-maar-ze-horen-er-toch-echt-bij-dingen zoveel mogelijk leuke dingen. Plezier kan in hele kleine dingen zitten; de stilte, een goed boek, kinderen die spelen, een zonnetje op je gezicht, vogeltjes die kwetteren, even fijn bijkletsen met een vriend(in). Zoek het plezier op want het zal je energie geven.

OPPEPPEN
Iedereen heeft wel eens een baaldag. Zorg dat je weet hoe je jezelf op kunt peppen en weer kunt zorgen dat je weer die sterke positieve vrouw wordt die altijd in je zit! Zo zorg je dat het bij een baaldag blijft en geen baalweek wordt. Natuurlijk is het toegestaan om chocola, koekjes, ijs of een andere guilty pleasure in te zetten om jezelf op te peppen. Natuurlijk wel met mate.

WILLEN
Weet en ontdek wat jij wil en ga er dan helemaal voor! Iets willen betekent dat je er een drijfveer voor hebt en dat het makkelijk is om het vol te houden.

EIGEN KEUZE
Weet dat je altijd een keuze kunt maken. Soms lijkt het alsof een situatie je overkomt (en vaak is dat ook zo!). Je kan er niets aan doen, komt er niet uit en bent wellicht van anderen afhankelijk. Toch kan je een keuze maken. De keuze om te accepteren dat het nu even niet anders is. Probeer maar eens. Het geeft rust want knokken kan je tegen sommige situaties niet. Het is te vroeg, het ligt buiten jouw macht of… nou ja er kunnen zoveel redenen zijn. Blijf ook als je accepteert dat het niet anders kan het beste van de situatie maken!

REALISTISCH
We zijn er goed in om onszelf doelen te stellen die eigenlijk onmogelijk zijn. Je kunt niet stoppen met roken zonder dat je een keer verlangt naar een sigaret. Je kunt niet afvallen zonder af en toe ook te snoepen. Je leert door te vallen en weer op te staan. Zorg dus dat je realistisch blijft in wat je wilt bereiken. Alles kan maar op welke termijn en in welke vorm? Een kleine stap is ook een stap! Vier je overwinningen hoe klein ze ook zijn!

Zorg dat je een echte power vrouw wordt! We hebben het allemaal in ons. Heb het lef jezelf aan te pakken en wees niet bang voor wat tegenslag. We worden er alleen maar sterker van! Kleine stapjes vooruit is ook vooruitgang!

[title title=”Voetnoot” style=”2″]

Binnenkort wil Helder jeugdwerk starten met een Rots en Water training van 8 weken speciaal voor vrouwen. Nieuwsgierig? Kijk dan eens verder op de site onder het kopje Rots & Water of neem contact op via het contact formulier.

Daar gaan we dan!

Het nieuwe schooljaar is aangebroken. Er is veel gebeurd en er staat veel te gebeuren. Ik wil met jullie terugblikken op een drukke zomervakantie en vooruit kijken naar het komende schooljaar.

Wat is er in de zomervakantie allemaal gebeurd?
Een aantal van jullie zal het gezien hebben maar Helder jeugdwerk heeft een bijdrage mogen leveren aan de uitzending van nieuwsuur op 27 augustus. Een gedeelte van de uitzending stond in het teken van alle ontwikkelingen in Gorinchem. Nieuwsgierig? Bekijk hieronder de film.

Ook mocht Claire Westrup van Helder jeugdwerk een bijdrage leveren tijdens de verschillende zomerprogramma’s zoals het zomerfeest.

Wat staat er allemaal op de planning?
Er zijn een aantal activiteiten die gestart zijn en gewoon doorgaan. Het meidenwerk is hier een voorbeeld van! Voor meer informatie klik hier. Uiteraard gaat de huiswerkbegeleiding ook gewoon door! Iedereen is van harte welkom! Meer informatie is te vinden op deze site. Ook mag Helder jeugdwerk vanaf het nieuwe schooljaar in verschillende settingen Rots & Water aan gaan bieden. Op meerdere scholen (zowel middelbaar als basisonderwijs), voor instanties maar ook voor individuen. Nieuwsgierig naar wat Helder jeugdwerk voor u/je kan betekenen? Kijk eens verder op deze pagina of neem contact op via het contactformulier. 

Hieronder een kleine foto impressie van activiteiten die afgelopen zomer plaats hebben gevonden en op de planning staan.

Pesten?!

Pesten. Helaas is het een fenomeen dat we allemaal kennen en bovendien van alle tijden is. Echter vindt men steeds een andere manier van uiten; zoals nu het cyberpesten zeer actueel is.

In dit artikel wil ik ingaan op wat pesten is en het vanuit een andere kant belichten. Wat zijn de beweegredenen van een pester om te pesten? En wat voor effect heeft dit op de pester en zijn omgeving? Ik denk namelijk dat er al veel bekend is over kinderen en jongeren die gepest worden. Echter hoor ik maar zeer zelden de andere kant van het verhaal. Nee, dit wordt geen pro-pester artikel, maar ik wil wel kijken of ik tot een conclusie kan komen die wellicht het pesten zou kunnen verminderen. Ambitieus? Wellicht, maar laten we het vooral eens proberen!

Pesten of plagen?

” Pesten is een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer personen proberen een andere persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe te brengen. Bij pesten is de macht ongelijk verdeeld.”

De scheidingslijn tussen pesten en plagen is vaak heel dun. Iets om over na te denken: plagerijtjes komen vaak in gezinnen voor. Zoon of dochterlief komt helemaal verliefd thuis en wil dat vooral nog niet weten of erkennen. We herkennen het waarschijnlijk allemaal dat er dan een grapje en een grolletje om gemaakt wordt. Dat wordt ook gedaan door de ouder(s) in dat gezin. In feite is hier al sprake van verschil in machten. Ik ga er vanuit dat deze grapjes niet het doel hebben de zoon of dochter schade te berokkenen, dus valt het in dit geval niet onder pesten. Er is alleen een maar…. Hoe voelt de zoon of dochter zich daarbij? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat deze zich zal schamen en het lastiger gaat vinden om persoonlijke dingen met zijn ouders te delen. En dat was door de puberteit al zo moeilijk!

Je bent ongemerkt al snel een pester is wat we kunnen leren uit bovenstaande situatie. Een nare ervaring of miscommunicatie zit in een klein hoekje. Goed bedoeld of in ieder geval niet slecht bedoeld maak je een grap en die komt verkeerd aan. Ook pesters ervaren het in mijn ogen vaak zo. Zich geen kwaad bewust van de opmerking die ze maken krijgen ze een droevige, geraakte of geïrriteerde klasgenoot of collega tegenover zich. Ik hoop dat de volwassenen geleerd hebben uit te spreken wat ze dwars zit en te vertellen wat hun raakt en waarom. Echter weet ik uit ervaring hoe moeilijk dat is voor een ieder van ons. Kinderen en jongeren bezitten vaak die vaardigheid helemaal nog niet en hebben daar hulp bij nodig. Ze zullen zich anders gepest gaan voelen en de pester zal dit wellicht niet door hebben.

Nou ben ik er van overtuigd dat er veel mensen zijn, jong en oud, die dit bovenstaande overkomt. Echter is er in mijn ogen ook een hele grote groep die wel bewust pest. Waarom doen ze dat? Mijn ervaring leert dat er vaak gepest word uit onzekerheid of jaloezie. Ook weten pesters zich vaak geen houding te geven. Hebben ze een onstabiele (agressieve) thuissituatie of handelen ze uit gewoonte. Het pesten is vaak een manier om ongenoegen te verbloemen.

Wat mij niet verbaasde maar wel mijn gedachten over over pesten bevestigde is het volgende citaat uit een onderzoek van het NJI.

“De kans op pesten en agressief gedrag is groter op scholen met een groot verloop onder leerkrachten, te weinig duidelijke gedragsregels, gering toezicht en een gebrek aan individuele benadering. Door op school een sfeer te creëren waarin harmonie en respect voor elkaar centraal staan kan het pesten worden omgevormd tot socialer gedrag.”

Het tegengaan van pesten is dus een groepsproces. Het voorkomen van pesten betreft een groep inclusief alle mogelijke betrokkenen. Waarom alleen de gepeste aan een weerbaarheidstraining mee laten doen als de pester zoals eerder genoemd net zo goed problemen ervaart. En waarom zou je geen beroep doen op de rest van de groep die er over het algemeen voor kiest om zijn mond te houden of juist mee te doen. Niet handelen is naar mijn idee geen optie.

Één ding is voor mij in ieder geval heel duidelijk. Ook de pester heeft een probleem! Wil je het pesten verminderen dan zal je aan alle kanten ondersteuning moeten bieden. Één lijn vormen in hoe je het als groep wilt hebben en dat als doel stellen. Iedereen zal zijn steentje bij moeten dragen aan het verminderen van pesten. Niet meedoen is geen optie. Maak pestgedrag en het gevoel gepest te worden bespreekbaar ook als je er zelf op het eerste oog geen hinder van ondervindt. Je kop in het zand steken is geen optie!

Of je nu pest, gepest wordt of het ziet gebeuren, alleen jij kan iets veranderen aan de situatie!

[title title=”Voetnoot” style=”2″]

1) Een groot gedeelte van de in dit artikel verwerkte informatie is afkomstig van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI). Meer informatie over pesten? Klik dan vooral eens hier.

2) Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een vraag die mij gesteld werd op Facebook. Zelf een onderwerp waar je graag meer informatie over zou willen verkrijgen? Stuur dan vooral een berichtje (mail, Facebook, LinkedIn etc.) of meldt het in een reactie onder dit bericht.

ADHD, de (ver)wondere(nde) wereld

adhd‘Mijn kind heeft ADHD’ is wat ik menig ouder hoor zeggen. Nou is het doel van dit artikel voor mij  niet direct twijfels zetten bij de diagnose ADHD. Ik ben er van overtuigd dat er in de huidige maatschappij minderheden moelijker geaccepteerd worden. Kinderen dienen keurig opgevoed te zijn en wanneer zij snel afgeleid en drukker dan het gemiddelde zijn krijgen zij al snel de stempel “AHDH kind” opgelegd.  Heeft er iemand ooit al eens gedacht over een kind dat gewoon enthousiast is en daarom graag alles wil mee maken? Graag actief is en gewoon wat meer wil bewegen in plaats van constant in de schoolbanken te zitten? Of een kind dat stiekem eigenlijk veel te veel snoep en andere zoetigheden vol E-nummers nuttigt? Er kunnen tal van redenen zijn waarom een kind drukker is dan het gemiddelde.

Aan de andere kant zie ik ook kinderen, tieners en jongeren die daadwerkelijk last hebben van hun overenthousiaste gedachten (zo noem ik over het algemeen ADHD). Tijdens 1 van mijn Rots & Water lessen aan een 2e klas op een middelbare school was er een jongen met de diagnose ADHD. Hij was zijn pilletje vergeten in te nemen en was die dag drukker. Gelukkig is Rots & Water een programma dat gericht is op actief bezig zijn en was het absoluut geen punt dat hij wat drukker en minder geconcentreerd dan normaal was.  Hij was immers niet minder gemotiveerd en deed precies wat ik van hem vroeg. Ik had als trainer geen last van hem en ook de klas ondervond geen hinder van zijn gedrag. Hij kwam echter na de les naar mij toe en vertelde toen dat hij zijn pilletje vergeten was. Hij vond het erg vervelend en vooral was hij erg moe. ADHD heeft dus ook een andere kant. Tevens had zijn gedrag bij menig andere docent een heel ander effect gehad.

Volgens mij is ADHD niet slecht of (alleen) lastig maar een andere manier van omgaan met de wereld net als autisme. Ik denk dat dit ontzettend krachtig kan zijn. Zeker wanneer de kinderen met ADHD, of de gewoon wat drukkere kinderen, gestimuleerd worden hun enthousiasme positief in te zetten. Elke kwaliteit heeft zijn valkuil en vaak wordt alleen de valkuil gezien. Ik zou jullie als juf, meester, ouder, hulpverlener of gewoon geïnteresseerde uit willen dagen om te kijken naar uit welke kwaliteit de zichtbare en onzichtbare valkuilen zijn ontstaan. Een positieve benadering is naar mijn idee namelijk zo veel effectiever!
Ook hoop ik dat jullie af en toe de moeite nemen om juist te bewegen met de kinderen. Ga lekker naar buiten, verzin creatieve spellen waar rekenen, taal, geschiedenis of elk ander vak in voor komt. Doe zoals één van de juffen die ik ken; speel just dance in de klas. Doe vooral eens gek en biedt de leerlingen ook leerzame actieve activiteiten aan tijdens het normale lesrooster. Iedere leerling zal dit waarderen, de binding in de groep wordt versterkt en de kwaliteiten van “die vervelende drukke leerling” kunnen dan juist ingezet worden.

Laten we 1 ding leren van de ADHD-er: kijk niet naar beperkingen maar zie alle mogelijkheden.

[title title=”Voetnoot” style=”2″]

Bekijk het artikel van Frank van Strijen met de titel ADHD, de mythe van het concentratieprobleem ook eens. Het heeft mij aan het denken gezet! Je vind het door hier te klikken.

Er is een filmpje met de titel Stop Labeling Children en heeft betrekking op bovenstaand stuk. Ik werd hierop geattendeerd en wil dit graag met jullie delen. Door hier te klikken kun je bij het filmpje komen.

Uiteraard zijn reacties van harte welkom op dit artikel. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken!

Plofkinderen

plofkinderenTijdens mijn dagelijkse blik op LinkedIn kwam ik een artikel van Albert Auke tegen. Hij beschrijft daarin zijn verbazing over de huidige schoolpleinen en klaslokalen. Ze zijn over het algemeen klein en overvol. Bieden weinig ruimte voor spelen, ravotten maar ook voor de sociale en creatieve kinderspelletjes die ontstaan bij de juiste beschikbare ruimte.

Rots & Water sluit volledig aan op de behoefte van kinderen om te spelen en te bewegen. De kinderen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen doormiddel van spel. Ze leren niet alleen hoe ze kunnen spelen maar leren ook samenwerken, motorische vaardigheden, creativiteit, grenzen aangeven, onderhandelen en communiceren. Geïnteresseerd naar Rots & Water bij jullie op school? Kijk dan vooral eens onder het kopje Rots & Water op school.

Nieuwsgierig naar de overpeinzingen van Albert Auke? Deze link http://albertaukes.wordpress.com/2014/02/05/plofkinderen/ brengt je naar het artikel.

Helder Jeugdwerk op de open dag van het Merewade College

opendag124 januari stond Helder Jeugdwerk op de open dag van het Merewade College (W. de Vries Robbé weg). Helder Jeugdwerk heeft aan alle geïnteresseerde ouders verteld wat Rots & Water is maar ook is er voor elke (potentiele) leerlingen de mogelijkheid geweest om een klein gedeelte van Rots & Water te ervaren. Hierbij zijn een aantal foto’s te vinden om een impressie te krijgen van de open dag.

*De foto’s met logo zijn gemaakt door Yasper van der Vliet, leerling van het Merewade College*

foto_2
Trainer Claire Westrup in actie

foto_1

foto_3
Trainer Claire Westrup in actie

 

opendag6
De informatietafel
opendag5
Een voorbeeld van een Rots & Water tekening