ADHD, de (ver)wondere(nde) wereld

adhd‘Mijn kind heeft ADHD’ is wat ik menig ouder hoor zeggen. Nou is het doel van dit artikel voor mij  niet direct twijfels zetten bij de diagnose ADHD. Ik ben er van overtuigd dat er in de huidige maatschappij minderheden moelijker geaccepteerd worden. Kinderen dienen keurig opgevoed te zijn en wanneer zij snel afgeleid en drukker dan het gemiddelde zijn krijgen zij al snel de stempel “AHDH kind” opgelegd.  Heeft er iemand ooit al eens gedacht over een kind dat gewoon enthousiast is en daarom graag alles wil mee maken? Graag actief is en gewoon wat meer wil bewegen in plaats van constant in de schoolbanken te zitten? Of een kind dat stiekem eigenlijk veel te veel snoep en andere zoetigheden vol E-nummers nuttigt? Er kunnen tal van redenen zijn waarom een kind drukker is dan het gemiddelde.

Aan de andere kant zie ik ook kinderen, tieners en jongeren die daadwerkelijk last hebben van hun overenthousiaste gedachten (zo noem ik over het algemeen ADHD). Tijdens 1 van mijn Rots & Water lessen aan een 2e klas op een middelbare school was er een jongen met de diagnose ADHD. Hij was zijn pilletje vergeten in te nemen en was die dag drukker. Gelukkig is Rots & Water een programma dat gericht is op actief bezig zijn en was het absoluut geen punt dat hij wat drukker en minder geconcentreerd dan normaal was.  Hij was immers niet minder gemotiveerd en deed precies wat ik van hem vroeg. Ik had als trainer geen last van hem en ook de klas ondervond geen hinder van zijn gedrag. Hij kwam echter na de les naar mij toe en vertelde toen dat hij zijn pilletje vergeten was. Hij vond het erg vervelend en vooral was hij erg moe. ADHD heeft dus ook een andere kant. Tevens had zijn gedrag bij menig andere docent een heel ander effect gehad.

Volgens mij is ADHD niet slecht of (alleen) lastig maar een andere manier van omgaan met de wereld net als autisme. Ik denk dat dit ontzettend krachtig kan zijn. Zeker wanneer de kinderen met ADHD, of de gewoon wat drukkere kinderen, gestimuleerd worden hun enthousiasme positief in te zetten. Elke kwaliteit heeft zijn valkuil en vaak wordt alleen de valkuil gezien. Ik zou jullie als juf, meester, ouder, hulpverlener of gewoon geïnteresseerde uit willen dagen om te kijken naar uit welke kwaliteit de zichtbare en onzichtbare valkuilen zijn ontstaan. Een positieve benadering is naar mijn idee namelijk zo veel effectiever!
Ook hoop ik dat jullie af en toe de moeite nemen om juist te bewegen met de kinderen. Ga lekker naar buiten, verzin creatieve spellen waar rekenen, taal, geschiedenis of elk ander vak in voor komt. Doe zoals één van de juffen die ik ken; speel just dance in de klas. Doe vooral eens gek en biedt de leerlingen ook leerzame actieve activiteiten aan tijdens het normale lesrooster. Iedere leerling zal dit waarderen, de binding in de groep wordt versterkt en de kwaliteiten van “die vervelende drukke leerling” kunnen dan juist ingezet worden.

Laten we 1 ding leren van de ADHD-er: kijk niet naar beperkingen maar zie alle mogelijkheden.

[title title=”Voetnoot” style=”2″]

Bekijk het artikel van Frank van Strijen met de titel ADHD, de mythe van het concentratieprobleem ook eens. Het heeft mij aan het denken gezet! Je vind het door hier te klikken.

Er is een filmpje met de titel Stop Labeling Children en heeft betrekking op bovenstaand stuk. Ik werd hierop geattendeerd en wil dit graag met jullie delen. Door hier te klikken kun je bij het filmpje komen.

Uiteraard zijn reacties van harte welkom op dit artikel. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *